Мобилни Услуги

Британските телекоми нямат козове в дебата за европейския роуминг

Владимир Владков

Брекзит вече е факт и въпреки че телекомите уверяват, че споразуменията за роуминга остават непроменени, финансовите проблеми може да станат твърде големи.

Крайната дата 31 януари отмина и британското правителство започна да предупреждава гражданите си какво точно означава Брекзит. Малко неща ще се променят през следващите 11 месеца, но на 31 декември изтича "гратисният период" и промените ще станат реалност.

Трябва да бъдат поръчани нови паспорти, европейската здравно-осигурителна карта вече няма да важи за британците, а правителствата не могат да гарантират, че няма да плащате купчина пари за цифровите услуги.

Макар че изглеждат като събития от отминала епоха, правилата за роуминга в ЕС бяха въведени едва преди 2 години - през 2017 г. Някои телекоми вече бяха създали в своите тарифи функционалност "роуминг както у дома", но това бе реакция на пазара спрямо задаващата се регулация. Докато ЕС не започна активни действия, операторите и GSMA бяха много щастливи от таксуването на потребителите, пътуващи в други страни от общността.

Използването на данни при пътуванията в Европа се превърна в навик за британските потребители и малцина биха желали да се върнат към дните, в които обикалят в търсене на WiFi точки за достъп. Британските телекоми също сякаш не желаят да се върнат към "шоковите сметки", но скоро това може да излезе от контрола им.

"В O2 изпълняваме ангажимента си да осигурим на нашите клиенти великолепна свързаност и стойност, когато пътуват извън Обединеното кралство, заявява говорител на O2 пред британското издание Telecoms. - В момента нямаме планове да променяме роуминг услугите си в цяла Европа. Ще работим в тясно сътрудничество с правителството на Обединеното кралство, за да се опитаме да запазим сегашните договорености на ЕС "Роуминг като у дома", след като Великобритания напусне ЕС", допълва той. Vodafone и Three също са потвърдил, че Брекзит няма да окаже влияние върху роуминга в ЕС за техните клиенти, а BT / EE заявяват, че техните клиенти се наслаждават на включен в тарифите роуминг в Европа и нямат планове за промяна след Брекзит.

Въпросът обаче е дали контролът в действителност е в ръцете на телекомите във Великобритания. Днес таксите за терминиране на разговорите в международните мрежи се управляват стриктно и се ограничават от Европейската комисия. Това вече няма да е така за телекомите във Великобритания след 1 януари 2021 г., така че европейските оператори ще могат да събират такси за терминиране, които сметнат за подходящи за тяхната мрежа.
В годините след въвеждането на правилата за роуминг в ЕС, телекомуникационните компании видяха ефекта от реципрочните приходи за роуминг, тъй като във всички случаи всеки потребител бе равен на всеки друг в различна мрежа, без значение от местоназначение или произход. Ако обаче някои държави решат да повишат таксите за терминиране, телекомуникационните оператори ще трябва да решат дали да поемат тези допълнителни разходи или да повишат цените за потребителите, за да компенсират разходите и да поддържат рентабилността си. Това е сценарий за "съдбоносно решение" и едва ли операторите ще има нужда от много време, за да осъзнаят, че поемането на разходите в някои области не е възможно.

Остава въпросът колко европейски телекоми ще решат за събират такси за терминиране на клиенти от Обединеното кралство и как ще реагират британските телекоми. Няма телеком, който да вижда увеличаване на разходите и да не направи нещо. Ако има повече посетители от Обединеното кралство в Евросъюза, отколкото отиващите на острова, то таксите за терминиране ще започнат да се трупат.

Някои телекоми във Великобритания са в по-рискова ситуация от други. Като част от Telefonica Group, O2 може да бъде защитени в някои европейски страни, същото важи за Vodafone, но рискът не може да бъде премахнат напълно. Няма такова нещо като оригинална паневропейска мрежа, а партньорствата пак трябва да се тестват. Има предположениеза евентуална сделка между Великобритания и ЕС, но има съществен аргумент срещу нея - защо Европа би искала да помогне на Великобритания след Брекзит?

Брекзит бе болезнена процедура за всеки. Какво ще бъде материалното въздействие никой не знае, а само предполага, но има някои аспекти, които вече знаем. Законодателната програма се забави заради непропорционалното количество време, отделено за дебатите с Европейския съюз. Взаимоотношенията бяха увредени. Корпорациите са изправени пред някаква степен на преструктуриране, а пътуванията в Европа ще бъде различно за потребителите, както и обратно - за гражданите на ЕС във Великобритания. Не знаем как това ще се отрази на ежедневието ни, но Европа може да помогне само до известна степен. Ако ЕС помогне твърде много напускането на Европейския съюз ще изглежда привлекателно и може да се превърне в опция за други държави. Това е малко цинично, но вероятно също е вярно.

Другият фактор, който трябва да се вземе предвид, е че някои страни ще положат усилия да защитят своите туристически индустрии. Испанците, гърците и португалците няма да искат да губят парите, които се насочват от Обединеното кралство към собствените им икономики и може да са в състояние да договарят свои собствени локални сделки. Туристите от Великобритания, посетили Испания и Франция например са съответно 15,6 млн. и 8,6 милиона, докато в обратна посока испанците, посетили Великобритания са 2,53 млн., а французите - само 3,69 милиона.

В момента обаче това са само догадки. Възможно е да има сделка за защита на потребителите във Великобритания, но също е толкова вероятно, че няма да има. Европа държи контрола върху роуминг съдбата на британските потребители, а не телекомите във Великобритания.

Снимка на Stux в Pixabay.com




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X